Pintaa syvemmin tavaratulvasta ja sen patoamisesta. Blogia kirjoittaa tietokirjailija, ammattijärjestäjä Ilana Aalto.

Miten sotkustressi taltutetaan? Pieni opas mielenrauhaan kotona

Kuvittele, että tulet töistä kotiin. Avaat oven ja sinua tervehtii valtava kenkävuori. Siirryt keittiöön, jossa tiskipöytä odottaa raivausta ennen kuin mahdut laittamaan ruokaa. Nappaat pari tyhjää palautuspulloa mukaasi ja lähdet viemään niitä kodinhoitohuoneeseen, mutta et pääse ovesta sisään, koska lattialla odottaa setvimätön kasa pieneksi jääneitä lastenvaatteita ja muuta kiertoon lähtevää kamaa. 

Harmistuneena hakeudut kohti sohvaa – ehkä pieni tuumaustauko palauttaa toimintatarmon. Mutta sohvalle ei mahdu, se on jäänyt viikkausta odottavan puhtaan pyykin pinon alle.

Kääntyikö stressikäyräsi punaiselle, kiristyikö pinna, nousiko verenpaine, tulitko epätoivoiseksi, onko mielenrauha tiessään, kun kuvittelit tätä tilannetta?

Epäjärjestys ja tavarapaljous kotona stressaavat monella tavalla. Stressi on rasituksen tunnetta, joka johtuu siitä, että koemme etteivät voimavaramme riitä vaatimuksista selviytymiseen.

Jos stressaannuit sotkun kuvauksesta, hengittele hetki katsoen tätä kuvaa.

Lepopaikka vai tekemättömien töiden loppumaton lista 

Kun kysyin Paikka kaikelle -ryhmässä, mitä koti ryhmän jäsenille merkitsee, tärkeimmäksi nousi, että koti on lepopaikka. 

Monien on kuitenkin vaikea levätä sotkuisessa kodissa, sillä epäjärjestys viestii aivoille, että työt ovat kesken. Mieli ei lakkaa työstämästä sitä, miten keskeneräiset työt tulisi hoitaa. –”Pitäisi tehdä” -moodi jää päälle.

–Lepopaikan sijaan sotkuisesta kodista muodostuu oma stressitekijänsä kaiken muun arjen kiireen ja paineen päälle. 

Visuaalinen ”häly” rasittaa aivoja

Epäjärjestys pommittaa aisteja, eritoten näköaistia. Erään tutkimuksen mukaan sotkuisessa tilassa oleskellessa tutkimushenkilöiden kokema stressi lisääntyi. –

Sekasotkun keskellä on vaikea erottaa olennaisia virikkeitä epäolennaisista. –Keskittymiskyky, jopa työmuisti voi kärsiä. Koska kaikki eivät ole yhtä herkkiä visuaaliselle “hälylle”, herkempien ja vähemmän herkkien perheenjäsenten välille tulee helposti yhteenottoja, mikä sekin on stressaavaa.

Itsetunto ja sosiaalisuus kärsivät

Kotihäpeä on sitä kun kotona vallitseva epäjärjestys tai kulahtaneet nurkat nolottavat jopa niin, ettei vieraita kehtaa kutsua. Kun kyläilyjä tai perhejuhlia sitten järjestetään, siivoamiseen menee viikkoja. Pinnahan siinä kiristyy.

Lisää stressiä on luvassa siinä vaiheessa kun vierailujen alta nyssäköihin ja kasseihin piiloon hätäsiivotut tavarat pitäisi palauttaa paikoilleen. Inha kierre on valmis.

Iso urakka lamaannuttaa

–Tavallisin lause, jota minuun yhteyttä ottavat, epäjärjestykseen apua hakevat ihmiset käyttävät, on ”en tiedä mistä aloittaisin”. –

Urakan suuruus ja virheiden pelko halvaannuttavat toimintakyvyn ja –vitkastelu taas johtaa huonommuuden, häpeän ja syyllisyyden tunteisiin (”olen laiska ja saamaton”) vaikka taustalla on usein muuta voimavarojen puutetta. Jatkuva kokemus alisuoriutumisesta lienee myös stressin lähde.

Arjen sujumattomuus käy hermoille

Hallinnan tunteen puutetta ja stressiä aiheutuu myös epäjärjestyksen lieveilmiöistä, joita ovat kadonneiden tavaroiden etsiskely ja siitä johtuva aikataulupaine. Jos kotiavaimet tai bussikortti ovat kadonneet pinoihin juuri, kun pitäisi rientää pysäkille, niin kyllähän siinä pinna kiristyy itse kullakin. 

Taloudellista mielipahaa taas aiheutuu, kun joudumme korvaamaan uusilla tavaroilla esineitä, jotka tiedämme omistavamme, mutta joita emme pysty löytämään.

Pitkittynyt stressi ei ole terveellistä–

Kalifornialaisessa tutkimuksessa perheenäideillä mitattiin kohonneita kortisoli- eli stressihormonitasoja, kun nämä kokivat kotinsa sotkuiseksi. 

Pitkäaikainen stressi käy terveydelle. Se voi laskea vastustuskykyä ja se tekee muistamattomaksi ja tarkkaamattomaksi ja vaikuttaa yöuniinkin. Stressi voi jopa lisätä veren tulehdustekijöitä, mikä puolestaan pitkän päälle kasvattaa sydän- ja verisuonitautien sekä autoimmuunisairauksien riskiä.

Miten mielenrauha palautetaan?

Jos kuulut meihin, joita sotku stressaa, voin kertoa sinulle, että stressiin on lääke. Sitä kutsutaan toimeen tarttumiseksi ja se auttaa pienenäkin annoksena ja välittömästi.

Sen sijaan pitkittynyt suunnittelu, ylianalysointi tai vatvominen vain pahentavat olotilaa.

Mutta miten tarttua toimeen, kun stressaantuneena koko mieli on mykkyrällä ison urakan kammosta? Olen viime vuosina avustanut satoja asiakkaita laskemaan ryhtymisen kynnystä ja auttamaan itsensä sen yli. Näin se käy.

Helposta aloittaminen buustaa motivaatiota

Sinulla ehkä on keittiön pöydän päässä metrin korkuinen pino kuolipesän papereita, jotka kalvavat mieltäsi joka päivä. Pitäisi ja pitäisi, mutta et silti saa tartuttua asiaan. 

Ei haittaa! Järjestämiskohde tai tavararyhmä, joka piinaa sinua, EI ole oikea kohta aloittaa.

Voi kuulostaa järjettömältä ohjeelta, mutta paperiongelmasi alkaa punoutua auki, kun järjestät sukkalaatikkosi tai siivoat ruokakaapista vanhaksi menneet elintarvikkeet.

Kipuilu kertoo, että johonkin tiettyyn sotkuun, tavararyhmään tai tilaan liittyy vaikeita tunteita, epäilyksiä ja haitallisia uskomuksia. Ne jumittavat päätöksentekoa. Siksi on parempi vahvistaa päätöksentekokykyä ja motivaatiota haalimalla pieniä onnistumisia ensin helpommista kohteista.

Valitse jotain sellaista, johon ei liity hankalia tunteita ja jonka saat nopeasti, alle puolessa tunnissa, kuntoonJärjestetty kohta kotonasi ilahduttaa tästä eteenpäin sinua aina kun näet sen. Käy vaikka erikseen kurkkimassa sitä, jos se muuten meinaa unohtua. Se valaa sinuun voimaa, jonka avulla tartut seuraavaan kohteeseen, ja taas seuraavaan.

Tarpeeksi vahvistuttuasi voit ottaa käsittelyyn myös pahan pinon ja selviät kyllä siitäkin. 

Urakan paloitteleminen

Tiedätkö, miten saavillinen perunoita kuoritaan? Peruna kerrallaan.

Vaikeiden järjestämiskohteiden taklaamisessa auttaa urakan paloittelu. Se auttaa keskittymään käsillä olevaan tehtävään ja hillitsee ison urakan aiheuttamaa lamaannusta.

Isot urakat paloitellaan joko tavararyhmien mukaan tai ajastimella. Pieni rajattu “urakkapala” on helppo saada valmiiksi tai keskeyttää ja siivota pois. Näin saat lisää pieniä onnistumisia, jotka hellivät aivojasi dopamiinilla ja edelleen buustaavat motivaatiotasi.

Tein sinulle suunnitelmapohjan, jonka avulla voit paloitella minkä tahansa vaikean järjestämiskohteen, johon tarttumista olet lykkinyt, ja palauttaa mielenrauhasi. Lataa suunnitelma maksutta tästä.

Ilana | Paikka kaikelle

Ilana | Paikka kaikelle

Pintaa syvemmin tavaratulvasta ja sen patoamisesta. Blogia kirjoittaa ammattijärjestäjä, tietokirjailija Ilana Aalto.
Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Jätä kommentti