Mitä lapset oikeasti haluavat joululahjaksi?

IMG_7546Laura Honkasalon kirjassa Sinun lapsesi eivät ole sinun idealistiset vanhemmat antavat lapsilleen joululahjaksi kirjaston lainakirjoja. Vaikka tällainen lahja sinänsä sopii joulun pyyteettömään henkeen, ymmärtää lukija, että tämän enempää joululahjan antaminen ei voisi mennä väärin. Joulunahan pitäisi täyttää lasten toiveet!

Toiveistaan lapset kirjoittavat tietysti joulupukille. Suomalaisessa tutkimuksessa analysoitiin yli kolmensadan brittiläisen lapsen kirjettä Korvatunturin joulupukille. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia jouluun liittyviä merkityksiä kirjeisiin ja lahjatoiveisiin sisältyi.

Markkinoinnin ja mainonnan vaikutus näkyi lasten kirjeissä, sillä lahjatoiveet olivat vahvasti brändisuuntautuneita: tyttöjen kirjeistä 72 prosenttia sisälsi bränditoiveita, poikien kirjeistä jopa 83 prosenttia. Jotkut lapset ilmaisivat toiveensa lelukuvaston sivun, hinnan ja ostopaikan tarkkuudella. Pisin kirje sisälsi yli 50 toivetta.

Vaikka useimmat lapset esittivät listoja toivomistaan brändeistä, pyydettiin kirjeissä myös yllätyslahjoja tai sellaisia asioita, jotka tutkimuksen tekijät liittivät joulun perinteiseen henkeen: pyyteettömyyteen, hyvään tahtoon ja välittämiseen. Kolmessatoista kirjeessä toivottiin todellista joulun ihmettä: että isä saisi onnellisen sydämen tai että toivojasta itsestään tulisi isona kuuluisa laulaja. Toisaalta myös brändilistoja kirjoittaneet lapset pyysivät pukilta esimerkiksi yllätyslahjaa koiralleen. Vaikka kirjeet olivat ostoslistamaisia, useimmissa oli tervehdyksiä ja tunteenosoituksia joulupukille.

Tutkimuksen tekijät toteavat, että joulun saamat merkitykset ovat jännitteisiä. Yhtäältä kirjeet kertovat nyky-yhteiskunnan materialistisuudesta ja brändikeskeisyydestä, toisaalta myös joulun lämminhenkisyydestä ja pyyteettömyydestä. Materialistinen kulutuskulttuuri on kuitenkin hallitsevassa asemassa. Lasten kirjeitä voisi toivelistojen sijaan kutsua tahtolistoiksi.

SuklaapukkiKulutusyhteiskunnan lapset siis tahtovat lahjaksi tunnettuja merkkituotteita, joiden mainoksia näkevät lehdissä, netissä ja televisiossa tai joista lukevat lelukuvastoista. Tutkimuksen tekijät huomauttavat, että krooninen haluaminen voi tarkoittaa kroonista puutetta ja pettymystä.

Tutkimuksen luettuani jäin miettimään, mitä vaihtoehtoja kaupallisen brändijoulun ja idealistisen lahjattomuuden väliin jää. Tässä muutamia ideoita. Lisää ihmeessä omat ehdotuksesi kommenttiboksiin.

Blokkaa lapsilta lelukuvastot ja mainokset siinä määrin kuin voit (täältä ohjeet osoitteellisen suoramarkkinoinnin kieltämiseen). Vähemmän mainontaa tarkoittaa vähemmän bränditarkkoja lahjatoiveita ja sitä myöten vähemmän kroonista haluamista ja pettymistä.

Suuntaa jouluun kohdistuvat odotukset lepoon, lomaan, yhdessäoloon tai vaikka syömiseen lahjojen sijasta. Jos lapsesi kirjoittaa pukille, pohtikaa kirjeessä myös muita jouluun liittyviä odotuksia kuin lahjoja. Kannusta lasta puhumaan tavaratalon pukille muustakin kuin lahjatoiveista. Älä kytke lapsen käytöstä siihen, miten monta pakettia pukki tuo, sillä se välittää viestin, jossa kiltteys tarkoittaa saamaa kuin lahjatulva. Lisää vastaavia ideoita englanniksi.

Mallinna kohtuullista joulunviettoa, vaikka olisitkin itse lapsena viettänyt yltäkylläistä kulutusjoulua. Pienet lapset eivät osaa odottaa valtavia lahjavuoria tai merkkituotteita paketeista. Joulun traditiot luodaan toistamalla. Puhu lapsesi kanssa lahjojen määrästä ja laadusta etukäteen. Lapset suhtautuvat myönteisesti myös aineettomiin lahjoihin, jos ovat tottuneet niihin.

Sovi lahjan antamisen pelisäännöt aikuisten kesken etukäteen. Keskustele kohtuullisesta joulusta sukulaisten ja muiden lahjan antajien kanssa. Sopikaa, miten monta lahjaa kukin voi lapselle antaa. Tiedota sukulaisille lapsen lahjatoiveista, niin vältytte epätoivotuilta yllätyslahjoilta. Ajatuksia joululahjasäännöistä.

Vaali sitä, mikä sinulle tuo parhaan joulumielen.

Tuikut

Kirjallisuus
Jenniina Halkoaho, Maarit Laakso, Pirjo Laaksonen & Johanna Lahti: Joulun taikaa vai tahdottua tavaraa? – Lasten lahjatoiveet joulun hengen osoittajina. Kulutustutkimus. Nyt. 1/2009.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s