Pintaa syvemmin tavaratulvasta ja sen patoamisesta. Blogia kirjoittaa tietokirjailija, ammattijärjestäjä Ilana Aalto.

Mitä ostaa Black Fridayn alennusmyynnistä?

Alkavalla viikolla ilmassa on suuren kulutusjuhlan tuntua. Vuoden hulluimmat alennuspäivät lähestyvät ja tavaraa on tarjolla jopa 60 prosentin alennuksella. Mitä Black Fridayn alennusmyynnistä sitten oikein kannattaisi ostaa?

Ehkä jotain sellaista, mitä ostaisi muutenkin, kun sen kerran saa halvemmalla…

Niin. Kun postasin someen tutkimuksesta, jonka mukaan tarjoushaukoilla kuluu shoppailuun enemmän rahaa kuin niillä, jotka ostavat normaalihintaista, moni älähti. He kertoivat ostavansa alennusmyynneistä vain tarpeeseen. Onhan vain järkevää ostaa alennuksella, jos ostaisi muutenkin.

Tarkan markan eetos

Alennuksia hyödyntävän suhtautumistavan takana on ajatus hyödyn maksimoinnista ja kustannusten minimoimisesta. 

Tällainen kuluttaja on laskelmoiva ja luottaa omaan osaamiseensa. Hän tekee hintavertailuja, höylää etukortteja, sijoittaa päivän trendien mukaan, ei jätä nostamatta yhteiskunnan tukia ja tutkii tarjouksen tarkasti. Hänelle kuluttaminen on peli, jota hän osaa pelata ja jossa hän voi myös voittaa.

Silti joka kerta, kun joku kertoo ostavansa alennusmyynneistä, koska se on järkevää, tekee mieli kysyä: “mitä luulet, miksi alennusmyyntejä on olemassa?”

Miksi alennusmyyntejä on olemassa?

Nytkin Black Fridayn kampanjoissa tavaraa myydään 40–60 prosentin alennuksilla. Ne syövät myyntikatteen käytännössä kokonaan. Kauppias siis myy tuotetta samaan hintaan kuin mitä maksaa siitä itse, jopa alle sen. Tämän takia et näe pienten yritysten osallistuvan alepäivän hulinaan – niillä ei ole siihen varaa. 

Alennuksia ei anneta siksi, että kauppias haluaa vain ilahduttaa meitä pimeän, marraskuisen perjantain lohduksi. Ehei, kauppias ajattelee hyötyvänsä.

Ajattelemme olevamme valveutuneita kuluttajia, jotka eivät lankea helppoheikkien myyntipuheisiin. Kukapa nyt myöntäisi olevansa mainoksen uhri, tuo säälittävä raukka, jolla ei ole itsekuria. Mielikuvissamme mainontaan lankeavat ihmiset ovat höynäytettäviä pönttöjä, jotka avaavat lompakkonsa, kun kauppias sanoo “alennus”.

Kuitenkin olemme mainosten uhreja ihan joka iikka.

Markkinointiin ja mainontaan syydetään miljoonia ja miljoonia vuosittain, joten mitä ilmeisimminkin sitä kannattaa tehdä. Kukaan ei ole sille immuuni, vaikka haluaisimme niin luulla. Pitää vain vetää oikeasta langasta. En osta kiinakrääsää vaikka sitä saisi ilmaiseksi, mutta jos suomalainen, eettiseksi mielletty vaatebrändi pitää alennusmyynnin, saatan hyvinkin klikata paikalle – siitä huolimatta, että kaappini on jo ennestään ihan täynnä.

7 lankaa, joista kauppias vetelee

1. Sisäänheitto. Tarjouksen tärkein tehtävä on houkutella sinut kauppaan, jolloin varsinainen kate muodostuu tekemistäsi normaalihintaisista (heräte)ostoista. Mitä enemmän kaupassa on kävijöitä, sitä enemmän myyntiä.

Huomasin itse vastikään, että pelkkä kaupoissa käynti lisää kuluttamishaluja. Olin todella pitkästä aikaa ostoksilla, kun teini tarvitsi talvitakin. Vaatteiden näkeminen herätti heti kiinnostukseni ja aloin kuvitella sitä uutta minää, jonka uudet vaatteet saisivat aikaan. Onneksi teinin lyhyt pinna ohjasi meidät nopeasti ulos.

Suojaa lompakkosi – älä vietä luppoaikaa kaupoissa.

Black Fridayn alennusmyynnit
Nappasin tämän kuvan kerran Tukholman Åhlénsilla. Kuten usein matkoilla, minulla oli tunne, että minun pitää ostaa jotain kivaa tai menetän jotain, onhan täällä monia sellaisia kauppoja, joita Turusta ei löydy (piti ehkä paikkansa 90-luvulla, jolloin jokainen aikaansa seuraava turkulaisteini pyrki shoppailemaan länsinaapurissa). Olin jopa hiukan harmissani, kun en sitten löytänytkään mitään ja palasin kahden viikon reissulta mukanani vain sukkahousut ja pipo, jotka oli pakko hankkia kylmän sään takia.

2. Porttiteoria. Nyt kun sinut on saatu kauppaan tai sen verkkosivuille, avautuu monia mahdollisuuksia vaikuttaa. Jos et tee lisäostoksia heti, alennus toimii kuin porttiteoria: liityt kanta-asiakasohjelmaan tai uutiskirjeen tilaajaksi, ja ennen pitkää kauppiaan kassa kilahtaa uudelleen.

3. Lisäpalvelut. Myös alennustuotteisiin myytävät lisäpalvelut, kuten tuotevakuutukset ja lisätarvikkeet, tai muut oheiskilkkeet tuovat lisää rahaa kauppiaan kassaan.

4. Ostopaine. Alennusmyynneissä luodaan ostopainetta (Vain sata kappaletta! Vain tänään!). Tarjouksen rajaamisen tarkoituksena ja saada asiakkaassa aikaan kiireen tunne ja paitsi jäämisen pelko. Voimakas tunnetila adrenaliiniryöppyineen on luonteeltaan addiktiivinen. Joka on kerran ostanut alennuksesta, ostaa vastakin (oli tarvis tai ei).

5. Tyytymättömyyden kylväminen. Alennusten saamisen takia saatat vaihtaa ajattelemasi tuotteen tai mallin halvempaan. Jos se ei aidosti vastaakaan tarpeitasi, jäät tyytymättömäksi ja olet pian taas ostoksilla uudelleen.

6. Joukkohysteria. Eräässä rahaan liittyvässä ryhmässä kysyttiin, mitä muut aikovat ostaa Black Fridayn alennuksista. En lukenut ketjua, koska halusin suojata itseäni turhilta haluilta. Olen varma, että jos olisin lukenut sen, minullakin olisi nyt ostoslista valmiina siitä, mitä ehdottomasti tarvitsen BF-alesta.  Olisinhan muuten jäänyt paitsi kaikista hienoista löydöistä, joita muut tekevät! Tieto ylipäätään lisää “tarpeita”. Säästät, kun jätät mainoslehden lukematta, verkkokaupan selaamatta etkä lonni myymälässä.

7. Linssiin viilaaminen. Rahaa pumpataan asiakkailta myös ihan puhtaasti huijaamalla, kuten Black Fridaynkin tiimoilta on uutisoitu. Ei ole aivan tavatonta, että tuotteiden hintoja nostetaan ennen alennusmyyntiä, jotta alennusprosentti saadaan näyttämään isommalta.

Mitä Black Fridayn alennusmyynnistä sitten kannattaa ostaa?

Nyt käsi sydämelle: kuinka usein todella onnistut ostamaan vain aidosti tarvitsemasi alennustuotteen?

Itse voin rehellisesti vastata esimerkillä: En ole ikinä käynyt Ikeassa ilman, että mukaan olisi tarttunut myös jotain sellaista, mikä ei ollut ostoslistalla. Pidän itseäni (tottakai) keskimääräistä valveutuneempana kuluttajana. Tämä ei ole peli, jossa kuluttaja voi voittaa.

Vastaukseni otsikon kysymykseen: Black Friday -alesta ei kannata ostaa yhtään mitään.

Tämän räntin lopuksi vielä terveiset Paikka kaikelle -kurssin osallistujalta: “Kun joka päivä yrittää päästä ylimääräisistä (ja välillä ihan käsittämättömiltä tuntuvista) hankinnoista eroon, ei vaan kertakaikkiaan tee mieli ostaa enää mitään!”

Ps. Tästä voit ladata laatimani tarkistuslistan, joka estää sinua tekemästä hutihankintoja. Ostos on hyvä ja tarpeen, kun se läpäisee kaikki tarkistuslistan kysymykset.

Ilana | Paikka kaikelle

Ilana | Paikka kaikelle

Pintaa syvemmin tavaratulvasta ja sen patoamisesta. Blogia kirjoittaa ammattijärjestäjä, tietokirjailija Ilana Aalto.
Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

9 kommenttia artikkeliin ”Mitä ostaa Black Fridayn alennusmyynnistä?”

  1. Minulla on pari kokemusta onnistuneesta ale-ostoksesta. Pari kertaa on nimittäin käynyt niin, että olen mennyt kassalle siinä luulossa, että ostan normaalihintaisen tuotteen, mutta kassalla on paljastunut, että se olikin alennuksessa. 😀 Tällöin ei toki ole ollut kyse Black Fridaystä tms. laajasti markkinoidusta ale-kampanjasta. En oikeastaan koskaan metsästä ale-tuotteita, joten ehkä siksi on välillä jäänyt huomaamatta, että haluamani tuote on alennuksessa ja ale on paljastunut vasta kassalla. 😉 Myös ruokaostokset voivat olla hyviä ale-ostoksia. Nekin tosin ovat usein varmasti sisäänheittoja…. paitsi sellaiset, joita ei mainosteta, kuten parasta ennen päivää lähestyvät jogurtit tms. Yleisesti olen kyllä samaa mieltä, että alennusmyyntejä kannattaa välttää. Varsinkin niitä, joita mainostetaan laajasti.

    Vastaa
  2. Black Fridayn venähdettyä viikon mittaiseksi olen ottanut tavaksi viettää Älä osta mitään -viikkoa menestyksekkäästi. Vietän omaa viikkoani kiertämällä entistä tarkemmin kaikki kaupat lähiruokakauppaa lukuunottamatta, sillä ruokaa tarvitsen myös Älä osta mitään -viikolla.

    Älä osta mitään -teemaviikon viettäminen on minulle kohtuullisen helppoa sillä inhoan ostoksilla käyntiä. Varsinkin kauppojen ruuhka-ajat käyvät yli sietorajani.

    Yleensä onnistunkin lykkäämään ostoksille menoa niin kauan, että lähden pitkäksi venähtäneen ostoslistan kanssa liikkeelle. Valitettavasti ostoslistan laatiminen ei kuitenkaan suojaa minua heräteostoksiin sortumiselta muissa kaupoissa yhtä hyvin kuin ruokakaupassa asioidessani. Esimerkiksi eilen läksin ostamaan – tarpeeseen – hiomapaperia ja lakkabensiiniä, mutta kotiin läksin satasta köyhempänä. Löysin nimittäin sellaisia tavaroita, joita en ollut aikaisemmin ymmärtänyt kaivata: kaksi led-lamppua, polttimoita, joitakin työkaluja ja kaksi suklaakonvehtirasiaa. Puolustaudun kuitenkin ajattelemalla, että ainoastaan suklaakonvehdit olivat täysin turha ostos.

    Muutenkin porttiteoria pätee minuun oikein hyvin. Kun erehdyn (ihan tahallani) verkkokauppoihin, löydän niistä kaikenlaista hyödyllistä ja tarpeellista. Saatan myös klikkailla tavaroita ostoskoriin. Yleensä kuitenkin tulen järkiini ja jätän ostokseni maksamatta siinä vaiheessa, kun rupean laskemaan tavaroiden kotiinkuljetuksen hintaa ja vertaan sitä siihen vaivaan ja ajanhukkaan, mikä minulla olisi, jos kävisin hakemassa tavarat itse kotiin.

    Viimeisimmällä verkkokauppaostoskerralla tyydyin kuitenkin tekemään puutelistaa itselleni erilliseen pilvipalveluun. Annan asian muhia pilvipalvelussa ja omissa aivoissani, kunnes unohdan ostoshaluni jälleen kerran.

    Vastaa
    • Hyviä käytäntöjä! Ja miten tavallista onkaan tuo, että ”tarve” iskee kaupassa. Parasta pysyä poissa, jos voi 😀

      Vastaa
  3. Minä ostan kyllä BF-viikoilta. Tankkaan käyttämieni nettipalvelujen lahjakortteja. Jatkaisin käyttöä kuitenkin, nyt halvemmalla. Samoin lykkään syksyn hankintoja näihin aleihin, nyt kiikarissa on uudet laatulakanat täysin kulahtaneiden tilalle. Muuta en usko tarttuvan, mutta uskoo ken näkee!

    Vastaa
  4. En äkkiseltään muista, mitä olisin vuosien varrella ostanut BF-alesta. Kun ei silloin ole ostoslistalla yleensä mitään sellaista, mikä olisi alessa.

    Hulluilta päiviltä olen tehnyt muistaakseni 2 ostosta, ehkä 3. Kaikki olivat ostoslistalla.

    En nyt ihan aina onnistu pysymään vain ostoslistan puitteissa hankinnoissani, mutta todella paljon se auttaa. Ruokakaupassa en pidä niin tarkkaa kuria, kun on kerran kuluvasta asiasta kyse.

    Vastaa
  5. Olen ostanut bf-alella autolle tieturvapalvelun (oli hankintalistalla muutenkin), muuten en muista black fridayta ”hyödyntäneeni”.

    Vastaa

Jätä kommentti