Testattu: lastenhuone siistiksi kymmenessä minuutissa ja loppu jankuttamiselle

Kylvetäänkö teilläkin lelumeressä? Jättävätkö lapsesi vaatteensa juuri siihen, mihin ne riisuessa sattuvat tippumaan? Meneekö lasten kuulo pois päältä, kun kehotat heitä siivoamaan huoneensa? Väsyttääkö ainainen siivoustappelu?

Lastenhuoneen järjestyksen ylläpito helpottuu, kun leluja on kohtuullinen määrä. Seuraavia keinoja voi kuitenkin soveltaa vaikka lapsi asuisi lelukaupassa. Tarvitaan kommunikaatiotaitoja ja tehtävien pilkkomista riittävän yksinkertaisiin osiin, ja lapset siivoavat itse omat jälkensä – ilman taustalla nalkuttavaa vanhempaa.

Unohda komentaminen, jankuttaminen ja syyllistäminen

Adele Faberin ja Elaine Mazlishin alunperin jo 1980-luvulla julkaistu kirja How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk opettaa havainnollisesti sarjakuvien kera, miten lasten kanssa kommunikoidaan tehokkaasti ja kunnioittavasti ilman riidan haastamista tai loukkaamista. Tätä kirjaa suosittelen lämpimästi aivan kaikille.

Faber ja Mazlish antavat viisi neuvoa lapsen osallistamiseksi yhteistyöhön:

1. Kuvaile, mitä näet, tai kuvaile ongelma: ”Sängyllä on märkä pyyhe.”

2. Jaa informaatiota: ”Pyyhe kastelee peittoni.”

3. Käytä vain yhtä sanaa (tilanteet, joista lapset kyllä tietävät, miten tulisi toimia): ”Pyyhe!”

4. Kuvaile, mitä tunnet: ”En pidä märässä sängyssä nukkumisesta.”

5. Kirjoita lappu (kylpyhuoneen pyyhetelineen luo): ”Laita minut takaisin, niin että voin kuivua! Kiitoksin Pyyhkeesi.”

Kun kengät tukkivat eteisen sisääntulon, maitotölkki jää pöydälle tai vessa vetämättä, kokeile näitä. Voit käyttää yhtä kommunikaatiokeinoa tai useampia. Puhu neutraalilla äänensävyllä ja vältä kaikenlaisten arvostelmien tekoa (”Taas sinulta on jäänyt pyyhe… Eikö tästä ole sanottu… Montako kertaa…”). Huumorista ei ole haittaa. Menetelmä toimii testatusti ainakin taaperoiän ohittaneiden kanssa. Kokeile myös aikuisiin!

Kymmenen minuutin siivous

Perinteisesti vanhempia neuvotaan motivoimaan lapsia siivoamiseen erilaisilla kilpailun tai ajastamisen keinoilla. Laitetaan tavaroita paikoilleen ajastinta vastaan tai yhden biisin ajan, siivotaan kymmenen tavaraa per lapsi tai jokin rajattu kohde. Aikuisen on hyvä siivota mukana malliksi varsinkin pienille ja kyllä se isompienkin henkeä kohottaa. Näissä keinoissa ei ole mitään vikaa, kunhan ei laita sisaruksia kilpailemaan toisiaan vastaan. Siitä syntyy vain julmettu poru.

Prosessia voi kuitenkin helposti tehostaa. How Does She? -sivustolla julkaistussa Chris Haskellin ja Bonnie Fifen kirjoittamassa jutussa neuvotaan, miten lapsi saadaan siivoamaan huoneensa kymmenessä minuutissa. Menetelmän ideana on paloitella siivoustyö lapselle helposti ymmärrettäviin valintatilanteisiin. Oma testiryhmäni, joka koostui 6- ja 9-vuotiaista lapsista, innostui kovasti nimenomaan lupauksesta, että opetan heidät siivoamaan vain kymmenessä minuutissa.

Näin se käy (jokaisen kohdan suorittamiseen menee pari minuuttia):

1. Neuvo lasta tyhjentämään tavarat sängystä lattialle ja petaamaan sänky. Lapsen tyylillä tehty petaus kelpaa (eikä siivouksen muissakaan vaiheissa pidä edellyttää, että lapsi tekee asiat aikuisen vaatimalla tarkkuudella).

2. Neuvo lasta keräämään kaikki huoneessa ajelehtivat vaatteet (niin likaiset kuin puhtaat) sänkyyn. Näytä mallia ripeästä keräämistahdista.

3. Anna lapselle kori (tms.) ja neuvo keräämään siihen ripeästi kaikki huoneeseen kuuluvat esineet. Kun kori täyttyy, tavarat kuljetetaan korissa paikoilleen tai lähelle paikkaansa. Tavarat, jotka eivät kuulu huoneeseen kerätään toiseen koriin ja nostetaan huoneen oven ulkopuolelle. Ne viedään paikoilleen myöhemmin. Tehtävä leviäisi aikaraameistaan, jos tavaroita lähtisi kuljettamaan muihin huoneisiin kesken kaiken. Toista kunnes lattialla on vain roskaa.

4. Ohjaa lasta laittamaan roskat lattialta roskikseen.

5. Neuvo lapsi erottelemaan likaiset vaatteet puhtaista. Laittakaa puhtaat paikoilleen ja likaiset pyykkiin.

Jutussa neuvotaan hyväksymään lasten tekemisen jälki. Lapset eivät siivoa aikuisen standardilla. Tähän voisi kuitenkin lisätä, että aikuinen voi helpottaa hyvän siivoustuloksen aikaansaamista riittävän yksinkertaisella säilytysmenetelmällä. Lapselta voi kysyä, mikä on hänelle toimivin lelujen ryhmittelytapa. Kun lapsi tekee itse piirretyt tai kirjoitetut etiketit säilyttimiinsä, hän myös varmasti tietää, missä mikäkin asustaa. Jos pidät lelusäilyttimet lapsen korkeudella, hän pystyy siivoamaan itse – mutta myös levittämään lelunsa itse. Pienen lapsen leluista osa kannattaakin säilyttää hänen ulottumattomissaan.

Miten kävi?

Testiryhmäni siivosi touhuissaan, koska oli kiinnostunut selviämään urakastaan nopeasti. Totesimme pian, että menetelmä toimi vain osittain sellaisessa kodissa, jossa on lasten makuu- ja leikkihuone erikseen. Makuuhuoneessa oli vain vähän siivottavaa, koska siellä ei säilytetä leluja. Leikkihuoneessa taas ei ole vaatteita eikä sänkyä, joka tässä menetelmässä on olennainen. Siellä tavara tuppaa lattian ohella kertymään kirjoituspöydälle, johon sitten sovellettiinkin sänkyä koskevia ohjeita. Siivous täytyi toteuttaa kahdessa osassa, ensin makuuhuoneessa ja sitten leikkihuoneessa. Minuutteja kului hiukan kauemmin kuin luvattu (myös koska jouduin lunttamaan ohjeita puhelimesta useaan kertaan), mutta siistiä tuli silti ja ennen kaikkea koehenkilöt olivat innoissaan ja positiivisella mielellä. Aika näyttää, miten tämä meillä jatkossa toimii.

Jaa kommenteissa omat kikkasi lastenhuoneen siivoamiseen. Tai jos kokeilet näitä menetelmiä, tule kertomaan, miten kävi.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s